במעבר למשרד או לבית חדש, או בהחלטה של רגע לשפץ את סביבתנו, לשנות את הריהוט בדירה על מנת להפוך אותה לנעימה יותר בוודאי נדרשתם להחליט באילו ארונות להשתמש. נכון, תמיד אפשר לקנות ארון פשוט באחת מחנויות ה"עשה זאת בעצמך" אך בכמעט אותו המחיר תוכלו  להתחדש בארון מרשים בהרבה מבחינה חיצונית, יעיל וקומפקטי מבחינת ניצול המקום בחדר, ופרקטי מבחינת השימוש בו. יתרון נוסף שיש לדלתות ההזזה הוא העובדה כי הם סגורים כמעט הרמטית, ותכולתם כמעט ואינה מתכסה באבק, בניגוד לארונות בעלי דלתות מסתובבות שלרב אינם סגורים לחלוטין. במאמר זה ננסה לסקור את כל מה שכדאי לדעת בבואנו לרכוש ארון הזזה.

 ארון הזזה הוא לכאורה אביזר פשוט, אך כשאנו מתכוונים לרכוש ארון, ובמיוחד ארונות הזזה, כדאי לשים לב למספר טיפים שיופיעו בסעיף הבא. עוד גורם שיש לקחת בחשבון הוא נושא הבטיחות. הן עבורנו, והן עבור ילדינו מומלץ לקחת בחשבון מספר יתרונות שיש לארונות ההזזה על גבי ארונות רגילים בעלי דלת נפתחת, ועל כך נרחיב יותר בהמשך.

ארונות הזזה יכולים לשמש מעבר לאחסון בגדים גם כאלמנט עיצובי, ואף כמחיצות בין חדרים, אספנו עבורכם גם מספר טיפים לעיצוב הבית ולשימושים נוספים בארונות ההזזה שאולי לא חשבתם עליהם קודם.

תורת הפנג שווי, אותה תורה סינית עתיקה שהתפתחה בסין בחצרות הקיסרים, עוסקת בהמלצות לסידור הרהיטים בחדר הבית. נסקור להלן גם את המלצות הפנג שוואי העוסקים במיקום ובעיצוב הארונות בבית, ובהבדלים בין המלצות המעצבים הדוגלים בתורת הפנג שווי, ובין המלצותיהם של מעצבים מערביים הסותרות לעיתים תורה עתיקה זו.

דלתות ההזזה הינם המצאה ותיקה, ואף גרסתם הממנועת הומצאה כבר באמצע המאה הקודמת, בהמשך נסקור את הדרך אותה עברו ממציאי דלתות ההזזה, החל מהלת הראשונה שנבנתה ונתרמה לעיר בה פעלו ממציאיה.

מה צריך לקחת בחשבון לפני שקונים ארונות הזזה

לפני שמחליטים לקנות ארונות הזזה כדאי לשים לב למספר דברים. אספנו עבורכם מספר טיפים בדרך לרכישה מושכלת של האביזר שישאר בבית למשך שנים, וישמש לאחסון בגדי התינוקות שלכם, ועד המדים שיהיו להם בצבא. רכישה של ארון הזזה הינה לשנים רבות, ולכן כדאי לעשות מינימום טעויות בדרך.

  • שימו לב לצבע הריהוט כפי שהוא בחדר הנוכחי, אך חשבו האם תשמרו על הצבע הזה לאורך שנים. לדוגמא אם הארון מיועד להיות מוצב בחדר השינה, והצבע השולט בחדר הוא ירוק בקבוק (צבע המיטה, הוילונות, מנורת השולחן ואפילו השטיח), לא בטוח שהרעיון הטוב ביותר הוא לרכוש ארון ירוק. יתכן ובעוד כמה שנים תחליטו לעצב את החדר בצבע אדום למשל, והארון הירוק לא יוכל להשתלב בו. לכן מומלץ מראש לבחור צבע שיוכל להתאים כמעט בכל עיצוב – שחור, לבן, או בגוונים שונים של חום. אמנם נהוג לראות צבע לבן כצבע שמתלכלך יותר, אך בפועל זהו אחד הצבעים שקל יותר לנקות (עם אקונומיקה) או לצבוע מחדש.
  • האם ארון ההזזה יוכל לשמש כיותר מאמצעי אחסון? כפי שציינו קודם לכן ארון הזזה יכול לשמש כמחיצה, ניתן להשתמש בו במקום בידורית ולשלב אותו עם טלוויזיה בחדר, או ניתן לנצל אותו על מנת להקנות לחדר אשליה של מרחב באמצעות הוספת מראה על לפחות אחד מדלתות הארון.
  • בבחירת מיקום הארון רצוי לבחור פינה בחדר שבה הוא יותקן ולבחור מלבד אורך ורוחב גם את העומק בו היינו רוצים שיותקן. ארון שמיועד לאחסון קלסרים או ספרים הוא לרב פחות עמוק מארון שנרצה לאחסן בו בגדים. לעיתים מומלץ לבחור להשתמש בארון צר בעל מספר רב יותר של דלתות על פני ארון רחב יותר הכולל פחות דלתות.
  • רצוי לנסות לתכנן את המבנה הפנימי של הארון, בכמה מדפים נרצה להשתמש ומה המרווח הנכון ביניהם, והאם נרצה להשתמש במגירות בתוך הארון? יתכן ובחלק מהארונות נעדיף להשתמש רק לתליית בגדים, ולכן נשתמש רק במדף אחד עליון, ובמוט לתליית הבגדים. יש לזכור שיהיה קל יותר תמיד להזמין את ארון ההזזה עם עוד מדף או שניים הניתנים להסרה, מאשר להזמינו עם מספר מועט של מדפים שלא יאפשרו לנצל את מלוא שטח ארון ההזזה ביעילות.
  • שימו לב לשאר הריהוט בחדר בו אורים להיות מותקנים הארונות. אמנם אורוות הזזה הם הפתרון היעיל יותר ומשתלבים כמעט בכל סביבה, אך במידה והנכם משתמשים פעמים רבות בארון במהלך היום מומלץ לא להציבו סמוך מדי לשולחן ביליארד למשל, ולהשאיר מרווח מספיק לאדם אחד לעמוד לפני הארון ולהוציא ממנו חפצים ביתר קלות. עם זאת נסו לדמיין כמה מרווח הייתם צריכים לו הייתם משתמשים בארון סטנדרטי בעל דלתות נפתחות?

הבטיחות הינה מעל לכל

כמעט כל הורה לילדים קטנים מכיר את הסיטואציה הזו, שריקה חדה של דלת מסתובבת, הדלת נטרקת לפתע, ובאותה שניה נשמעת צרחה ובכי קורע לב של האדם הכי יקר לנו. נכון, קיימים בשוק מגוון של פתרון להגנת על טריקת דלתות, אך רובנו הגדול לא יציב מתקן שכזה על כל דלת בבית, ובמיוחד על דלת כל ארון בבית.

למזלנו יתרון נוסף שיש לארונות ההזה הוא שהינם בטיחותיים בהרבה מארון רגיל, במיוחד עבור ילדים בסביבתם. ארון רגיל שנטרק על אצבע מסוגל לגרום לנזק משמעותי, לעומת זאת ארון הזזה לעולם אינו נטרק. יתרון נוסף שיש לארונות ההזזה הוא היכולת שלנו לבחור כיצד יפתח הארון ובאיזה גובה תוצב או שמא לא תוצב כלל ידית, בהתאם לצרכים שלנו. לדוגמה, אם ברצונך לשים תרופות בארון מומלץ להשתמש בארון הזזה בו הידיות גבוהות על מנת שילדים לא יוכלו לפתוח אותו בקלות, ואולי אף להוסיף אופציה לנעילה נוספת של הארון.

נקודה חשובה נוספת היא בטיחות הצבת המראה בארון הזזה. מומלץ לבחור חברה מוכרת, בעלת נסיון הרכבת ארונות הזזה. מראה מחוזקת היטב יכולה לחסוך שבע שנים קשות של מראה התלויה על הקיר או תלויה בצורה מרושלת על הארון או הדלת. כמובן שילדים קטנים יתקשו להזיז ולהפיל מראה שהינה חלק מארון הזהה, זאת בניגוד למראה התלויה על הקיר וניתנת למשיכה או הזזה בקלות על ידי ילדים קטנים.

שימוש בארונות הזזה כמחיצות בין חדרים

הילדים גדלו וכבר אינם מעוניינים להתחלק בחדר אחד גדול? לילד יש חולצה וחצי ולבת 500? ארונות הזזה עשויים להיות הפתרון האולטימטיבי עבורכם. מעבר להיותם פתרון האחסון הדקורטיבי והיעיל ביותר מבחינת ניצול שטח החדר, הם עשויים לשמש כתחליף לבניית קיר גבס על מנת לחצוץ בין שטחים שונים בבית. ניתן לנצל יתרון זה גם במטבח ולהרחיב את שטח האחסון לכלי המטבח וליצור חלל נוסף שיוכל לשמש חדר אוכל נפרד מהמטבח לאירוח, ולהסתיר את הפעילות הענפה במטבח בזמן הבישול (וכמובן את הבלאגן בסיום הבישול).

שימוש בארונות הזזה כאלמנט עיצובי

מלבד לאחסון חפצי הבית ארון ההזזה יכול לשמש גם כאלמנט עיצובי. כאשר אנו מעוניינים להעניק לבית מראה יוקרתי ומעוצב, מעבר לצביעת הקירות נוכל גם להשתמש באלמנטים עיצוביים שונים על ארונות ההזזה.

כבר החל מהחומרים מהם יורכבו ארונות ההזזה, כמו עץ איכותי, ולאו דווקא פלסטיק, ועד ארונות בעלי יצוב איכותי עם טקסטורה תלת מימדית מחומרים שונים מפלסטיק ועד אלומיניום.

ישנם מעצבי פנים שילכו צעד אחד קדימה עם המקוריו בעיצוב, ויוסיפו לארון לבן או שחור טפט יחודי בעל עיצוב מרהיב, או אף הדפס של יצירת אומנות אהובה.

שימוש בארונות הזזה לפי הפנג שואי

על פי הפנג שואי כל דלת משמשת כמעבר ממקום אחד לשני בבית. באם נחליט להשתמש בארון ההזזה כמחיצה כדאי לקחת בחשבון את המלצות הפנג שואי לגביו.

אחת ההמלצות הקבועות בפנג שואי, לגבי ארון הבגדים עוסקת דווקא בתכולת הארון, וכמובן הדבר רלוונטי גם לגבי ארון הזזה – על הארון להיות מסודר.

המלצה נוספת לפי הפנג שואי היא לנסות להמנע מלהציב את הארון מול דלת הכניסה. הדבר תקף במיוחד כאשר מדובר בארון שדלתותיו משמשות כמראה. פה כמובן חלוקים מעצבי הפנים המערביים "הסטנדרטיים" עם מעצבי הפנים העובדים על פי תורת הפנג שואי. מעצבי הפנים, במיוחד במערב, ממליצים פעמים רבות להוסיף מראות גלויות בחללים שונים בבית, על מנת להקנות תחושה של חדר מרווח בהרבה משטחו האמיתי, בעוד מעצבי הפנים הדוגלים בשיטת הפנג שווי ימליצו על מראות נסתרות (בתוך הארונות או דלתות החדרים ולא על פני הדלתות החיצוניות של הארון. ניתן לבחור מה המיתודה שאנו מעדיפים ללכת לפיה בבחרנו את הגימור הסופי של ארונות ההזזה.

המצאת דלתות ההזזה בארצות הברית באמצע המאה שעברה

הפופולריות העצומה של ארונות המבוססים על דלתות הזזה הולכת וגואה בשנים האחרונות, אך למעשה ההמצאה קיימת מעל שבעים שנים, ואף בגרסה האוטומטית שלה. דלת ההזזה האוטומטית הראשונה פותחה ונמכרה בשנת 1960 על ידי חברת "הורטון אוטומטיק". שני השותפים די הורטון ולו הוויט המציאו את דלת הזזה שש שנים קודם לכן. את הרעיון הגה לו הוויט באמצע שנות החמישים, כאשר נוכחו לדעת שדלתות רגילות הן קשות ביותר לפתיחה בתנאים אקלימיים מסויימים, כמו רוחות חזקות. מה שלא ידעו שני הממציאים, ואולי היו מגלים זאת לו היו חיים בישראל, הוא שדלתות רגילות נפגמות גם בסביבות אקלים אחרות, כמו אקלים חם, ומתרחבות – ניתן לראות זאת בארונות ישנים הנפתחים קדימה ואחורה, ולעיתים לא מתאימים כבר למשקוף או המסגרת בה הותקנו כיוון שהעץ ממנו נבנו התרחב קמעה. ארונות הזזה ממשיכים לתפקד לאורך שנים, ואינם מצריכים במרבית החלפת של הדלתות גם לאחר עשור.

הדלת הראשונה שנבנתה לא נרכשה על ידי אף לקוח, אלא דווקא נתרמה על ידי החברה לעיר קורפוס כריסטי, העיר בה החלו השניים את פעילותם, ושימשה במחלקת התחבורה. הדלת הראשונה שמכרו השניים הייתה למלון דריסקון הותיק, עבור מסעדת "טורץ'" במקום.

מכאן הייתה הדרך קצרה להעתקת מודל דלת ההזזה לארונות ומחיצות, ומשיווק למסעדות ומלונות יוקרה עברו הדלתות תהליך תיעוש וכיום נמצאות בכל בית, אם בארון הבגדים, בארון האמבט או במעלית.

כיצד לעצב את חדר הארונות

בתים רבים כוללת היום חדרי ארונות, אם כחלק מיחידת ההורים, או בחדרי שינה שונים בבית, וישנם הבוחרים בחדר שאינו בשימוש והופכים אותו לחדר ארונות. אספנו עבורכם מספר טיפים שכדאי לזכור לפני שאנו מזמינים את הארונות.

  • כמו בכל רכישה של ארון כדאי לתכנן מראש מה יהיה השימוש בו, האם ברצוננו להשתמש בו לאחסון בגדים? אם כן, האם בגדים אלה יתלו או יקופלו? מומלץ תמיד לקחת מראש את כל האופציות על מנת שלא להתאכזב מאוחר יותר.
  • מומלץ להוסיף מגרות לאחסון תכולה שאינה בגדים, או מגרות צרות יותר לאחסון הלבשה תחתונה וגרביים.
  • היות וחדר הארונות הינו לרב נסתר אין צורך בעיצוב מפואר, מומלץ לחשוב בצורה פרקטית ויעילה ולראות כיצד ניתן למקסם את פוטנציאל האחסון בחדר.
  • מומלץ לקבוע גוון אחיד לכל הארונות בחדר, כמו כן כדאי לבחור לפחות ארון הזזה אחד שדלתותיו ישמשו כמראות על מנת שניתן יהיה למדוד בגדים ללא צורך לעבור לחדר אחר, ולוותר על הצורך לתלות מראה על אחד הקירות בחדר הארונות – מקום יקר שניתן להשתמש בו לאחסון.
  • כדאי לקחת בחשבון את מיקום התאורה בחדר, במידת הצורך ניתן להצמיד מנורות לד לארונות ההזזה וכך גם הפינות העמוקות והחשוכות ביותר בארונות אלה יוכלו להיות מוארות ונגישות.
  • ולסיכום, נסו לקחת בחשבון שאמנם ברצוננו לנצל בצורה מקסימלית את נפח החדר, אך רצוי לשמור מרחב מספיק לתנועה בתוך החדר על מנת לסדר את הארונות ולהשתמש בהם בחיי היום יום.

חומרים שונים מהם עשויים ארונות הזזה

כמו כל ארון גם ארונות הזזה יכולים להיות מיוצרים מחומרים שונים, מפלסטיק, אלומיניום, עץ (בצורות ומסוגים שונים) וכלה בארונות המיוצרים אפילו מבלוקים של נייר ממוחזר.

גוף הארון בדרך כלל עשוי מסיבית, כאשר הסיבית מכוסה כחומר המכונה "מלמין". רמות המחירים השונות של הארונות העשויים מסיבית קשורות לרב למספר גורמים, הראשון שבהם הוא איכות הסיבית, כלומר רמת הדחיסות שלה. ככל שהסיבית דחוסה יותר מחירה עולה בהתאם. סיבית שאינה דחוסה, הינה מאיכות נמוכה יותר, ונשברת ונסדקת ביתר קלות, במיוחד בארונות הנמצאים בשימוש באקלים חם. אחת הסיבות שהסיבית זולה יותר מאשר עץ מלא היא שבתהליך היצור של הסיבית נעשה שימוש בניצול העץ החי במלואו, וכן פעמים רבות ניתן למחזר שבבים ושאריות עץ שהופקו ממוצרים שונים, או מלוחות עץ מלא פגומים שלא ניתן עוד להשתמש בהם בצורתם המקורית.

ארונות הזזה מסויימים אף מיוצרים מעץ סנדוויץ. עץ סנדוויץ מורכב מגליונות עץ, בדרך כלל דקים מאד, המודבקים זה לזה כך שהכיוון של סיבי העץ בין הלוחות הינו שתי וערב. עיצוב זה מקנה לחומר עמידות גבוהה בפני עיוותים ולחות. כיוון שכל סיב פונה לכיוון שונה, בתנאי לחות העץ מתרחב לכיוונים שונים ומופעל לחץ נגדי הגורם ליחידת העץ כולה להשאר ישרה.

השימוש בפלטת הסנדוויץ' לייצור ריהוט הוא נפוץ ביותר בארץ. הפלטות מיוצרות לרב ממספר סוגי עצים עיקריים כאשר לכל אחד קיים מאפיין שונה. סנדוויץ' העשוי מעץ הצפצפה הוא לרב רך יותר ומשקלו נמוך יחסית, לרב כאשר משתמשים בעץ צפצפה משתמשים במספר מועט של שכבות עבות, לעומתו הסנדוויץ' המיוצר מעץ ליבנה, הנחשב לעץ חזק ביותר, ומעובד לפטות באיכות גבוהה, בניגוד לפלטות העשויות מעץ הצפצפה אלה המיוצרות מעץ הלבנה (המכונה גם בירץ') הינם דקים במיוחד ולכן לביד העץ הנבנה מהן חזק ביותר. איכותו הגבוהה של לביד הסנדוויץ המיוצר מעץ הלביד מעלה את מחירו כמעט לזה של פלטה מעץ מלא, צבעה המקורי של הפלטה הינה לבן צהבהב. אפשרות נוספת ליצור לביד סנדוויץ' היא שימוש בעץ האוקומה, הנקרא בעברית גבון. עץ זה הינו אדמדם מטבעו, הן בחלקו הפנימי והן בחלקו החיצוני. רמת הלבידים המיוצרים מעץ זה משתנה מאיכות גבוהה לאיכות נמוכה כיוון שניתן לייצרו בדרגות עובי שונות, לכן גם רמת המחירים של הלבידים המיוצרים ממנו משתנה. לביד הסנדוויץ' האחרון ברימה זו, הנפוץ בארץ, הינו סנדוויץ' טווין. לביד זה הוא למעשה שילוב של פורניר אוקומה בשכבות החיצוניות וליבה מעץ הצפצפה, הנחשבת זולה יותר מהאוקומה. מכאן ניתן להבין כי החומר האיכותי, אך גם היקר יותר מכל ארבעת אפשרויות עץ הסנדוויץ הוא הליבנה, או האוקומה בלבידים המיוצרים באיכות גבוהה.

ארונות הזזה הפתרון הדקורטיבי